När bättre inomhusklimat är det primära målet

Exvents auktoriserade entreprenör, Energima, har vuxit till en ledande inomhusklimat- och energieffektivitetskoncern i Norge, med fokus på servicekontrakt och långsiktiga kundrelationer. Vi intervjuade Sebastian Bruhn från Energima Bolig Service om deras hemlighet till framgång på marknaden.

Energima, som grundades 2003, har som drivkraft att alltid leverera marknadens bästa lösningar. Utan tvekan har denna strategi varit mycket framgångsrik då Energima-koncernen idag består av totalt 40 företag. En av dessa är Energima Bolig Service, som specialiserat sig på värme-, ventilations- och kyltjänster för bostadshus och bostadsrättsföreningar.

– Vi har specialiserade företag som gör nybyggnation/renoveringar och service inom Energima-koncernen. Det är uppenbart att personal behöver annan kompetens i serviceverksamheten än på byggarbetsplatser. När du arbetar inom tjänstesektorn måste du också vara kreativ och kunna lösa olika problem för fastighetsägare, säger Sebastian Bruhn, serviceingenjör för Energima Bolig Service.

Bra valuta för pengarna

Sebastian Bruhn påminner om att det i Norge sedan 2010 är lagstadgat att alla nya lägenheter ska ha ventilation. Detsamma gäller när en äldre lägenhet helrenoveras. Detta har naturligtvis påverkat hela marknaden för byggtjänster. Nuförtiden, när somrarna blir varmare, finns också ett växande intresse för kylning.

– Vi har samarbetat med Exvent och Enervent Zehnder i cirka 10 år. De har enastående service, så det har verkligen varit ett enkelt val för oss. Dessutom är Exvents produkter mer premium än många andra på marknaden. Vi vill ge våra egna kunder den bästa servicen och de bästa produkterna, inte nödvändigtvis det billigaste priset. Jag skulle hellre kalla det bra valuta för pengarna.

Enligt Sebastian Bruhn har Exvent ett no-nonsens och realistiskt förhållningssätt när det kommer till testning och certifiering av aggregaten.

– Vi vet att vi kan lita på Exvents löften om sina egna produkter. Detta är oerhört viktigt för oss som professionell kund. För oss är det också viktigt att veta att om något går fel får vi snabbt hjälp av tillverkaren. Med en sådan partner behöver vi inte bråka med våra kunder. Nöjda kunder är trots allt det gemensamma målet för oss alla.

Pricken över i:et är viktigt

Exvents aggregat har en roterande värmeväxlare, vilket är den mest energieffektiva tekniken på marknaden. Förutom hög värmeåtervinning ger aggregaten även kylåtervinning på sommaren. Hur viktigt är detta i Norge?

– Det är klart att tekniken spelar roll. Ändå tror jag att det är helhetsupplevelsen som skiljer produkterna åt. Det är kvaliteten på produkten som betyder mest för norska kunder, tillsammans med lång livslängd. Exvents aggregat har ett gediget hölje och bättre isolering. Produkterna tillverkas i Finland, vilket naturligtvis är en fördel.

Och slutligen. Vad är hemligheten bakom Energimas framgång?

– Vårt folk. Vi tar hand om våra anställda. Vi har en låg hierarki där alla behandlas lika. Det är så den bästa kundservicen skapas, bekräftar Sebastian Bruhn.