Zehnder Group väl representerad på FinnBuild- mässan i Helsingfors

FinnBuild -mässan har samlat yrkesverksamma inom byggbranschen och nyckelintressenter sedan 1974. Återigen lyfte mässan fram de senaste innovationerna och lösningarna för bygg- och byggnadsteknik i oktober.

Zehnder Groups varumärke och omfattande produktportfölj visades upp vid det 50-åriga evenemanget. Förutom för besökare fungerade Enervent Zehnders monter som en mötesplats för koncernens proffs från olika länder.

Sonja Häggman, Head of Customer Excellence på Enervent Zehnder, övervakade mässprojektet. Efter en hektisk period var hon nöjd med resultatet.

– Zehnders nya visuella identitet var väl implementerad över olika element. Dessutom var det många besökare som var särskilt intresserade av designprodukterna. Till exempel väckte Zehnder Tetris, en dekorativ radiator, mycket uppmärksamhet. Detta var också första året vi delade vår monter med våra finska kollegor från Zehnder Clean Air Solutions. När det gäller våra egna produkter väckte kyllösningar stort intresse.

Hälsosamt inomhusklimat och energieffektivitet uppskattas överallt

Efter FinnBuild- mässan frågade vi besökande kollegor om deras tankar om marknadens framtid.

Toomas Kolk från Zehnder Baltics utsågs till Director of Region North i augusti. Regionen omfattar sju länder: Denmark, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Norge och Sverige.

– Hälsosamt inomhusklimat och energieffektivitet uppskattas överallt och vi delar till stor del samma portfölj över Region Nord. Det finns dock vissa skillnader. Till exempel används Zehnder Comfosystems luftdistributionslösningar och entalpiska motströmsplattvärmeväxlare i större utsträckning i de baltiska länderna än i Skandinavien.

– Generellt sett är byggbranschen en av de mest konservativa i världen, men även här kan vi känna förändringen. Fokus på hälsa och hållbarhet har ökat avsevärt. Även övergången från produkter till lösningar och den enorma ökningen av digitalisering förändrar branschen.

Oliver Bock har haft en lång karriär inom Zehnder Group och är för närvarande direktör för Global Sales International.

– FinnBuild är en välorganiserad lokal mässa i norra Europa och har alltid varit viktig för vår verksamhet i regionen. Något som överraskade mig i år var det övergripande intresset för kyllösningar. Det har inte varit ett stort ämne i norr tidigare.

– På grund av den välskötta expansionen av Zehnder Group de senaste åren, och i och med bildandet av geografiska försäljningsregioner i Europa, kommer jag mest att vända mig mot marknader och utmaningar utanför Europa i framtiden. Jag tror att i norr är vår styrka våra medarbetare och vårt kundfokus, och med den nya Region Nord kan vi konsolidera våra ansträngningar och göra det genomslag som behövs för att växa ur marknaden.

Gard Skjelstad från Exvent representerade Norge, och det var fjärde gången han deltog i FinnBuild.

– Byggtekniken i Norge och Finland är på samma nivå. FinnBuild är ett välkänt evenemang med en relevant publik. Nu när vi har blivit mer integrerade i koncernen och har tillgång till många av Zehnders spännande produkter kan jag se en klar marknadspotential för dem i Norge. Speciellt för Zehnders luftdistributionssystem. Norska kunder är nyfikna och uppskattar nya, innovativa lösningar.

(Foto: Oliver Bock, Toomas Kolk, Andrei Leventcov, Gard Skjelstad och Sonja Häggman)